Audyty marketingowe
W wyniku przekształceń ustrojowych i przemian gospodarczych w naszym kraju w latach 90-tych, szereg firm utworzyło działy marketingu i sprzedaży. W wyniku rozwoju tych działów zmieniały się ich obowiązki oraz rola w firmie. Dla usystematyzowania podejmowanych działań, istniejącej wiedzy rynkowej oraz roli działu marketingu w firmach niezbędny jest audyt marketingowy. Audyt ten jest przeglądem istniejącej organizacji i sposobu realizacji funkcji marketingowej firmy. Jego celem jest ocena:
- misji, celów i strategii marketingowej firmy;
- sprawności organizacji służb marketingu i sprzedaży;
- istniejących systemów marketingowych (planowania, kontroli, informacji marketingowej, rozwoju produktów);
- efektywności realizowanych działań marketingowych;
- realizacji funkcji marketingowych firmy;
oraz identyfikacja trudności i szans rozwojowych oraz sformułowanie planów mających na celu poprawę marketingu przedsiębiorstwa.
Firmy korzystające z zewnętrznego audytu marketingowego osiągają korzyści w postaci:
- wszechstronnego przeglądu działalności marketingowej przedsiębiorstwa;
- niezależnej oceny realizacji funkcji marketingowej;
- identyfikacji źródła istniejących problemów;
- identyfikacji obszarów, które należy usprawnić.
Oferta przeprowadzenia audytu marketingowego skierowana jest do przedsiębiorstw posiadających działy marketingu i sprzedaży, które chcą podnieść efektywność ich działania. Ponadto, audytami zainteresowane mogą być zarządy, dyrektorzy zarządzający firm o strukturach holdingowych, funduszy kapitałowych, zainteresowanych sprawnym działaniem podległych im przedsiębiorstw. Audyty są również narzędziem wykorzystywanym przed transakcją zakupu przedsiębiorstw, przez firmy rozważające taki krok, w celu poznania pozycji i potencjału rynkowego oraz efektywności działania firmy, będącej przedmiotem transakcji zakupu.
Referencje:
- Wydawnictwo Steinborn S.C., Gdynia
- Zakłady Tworzyw Sztucznych Ząbkowice – Erg S.A., Dąbrowa Górnicza
- Zakład Przetwórstwa Nasion Oleistych Sp. z o.o., Burkatów