Wyceny wartości marki
Liczne transakcje akwizycyjne przedsiębiorstw ostatnich 20 lat wskazały na wzrost znaczenia reputacji (marki) w procesie wyceny firm. Marka stanowi niematerialne aktywa przedsiębiorstw, które w wielu przypadkach decydują o ich całkowitej wartości. Podobnie jak w przypadku wycen wartości przedsiębiorstw, wartość marki określa się przy zastosowaniu różnych metod, takich jak: dochodowe, kosztowe, rynkowe.
Korzyści z wyceny wartości marki wynikają z różnorodnych potrzeb zainteresowanych stron. Wycena marki znajduje miedzy innymi zastosowanie w:
- Celach sprawozdawczości finansowej – w przypadku gdy regulacje rachunkowości zezwalają na ujmowanie marek w bilansach spółek. Pozwala to między innymi na poprawę ocen sytuacji finansowej.
- Celach podatkowych – w przypadku gdy przepisy podatkowe umożliwiają amortyzację wartości niematerialnych i prawnych. Pozwala to na zwiększenie efektów tarczy podatkowej.
- Procesach fuzji i przejęć – zarówno w przypadku zakupów całych przedsiębiorstw, jak również podczas zakupów/przejęć określonych znaków firmowych, czy innych aktywów niematerialnych.
- Procesach związanych z zarządzaniem marką.
- Przypadkach sprzedaży umów licencyjnych odnoszących się do korzystania z określonych praw do myśli, znaku itp.
Wyceny wartości marki adresowane są przede wszystkim do menedżerów przedsiębiorstw wysokiego i średniego szczebla zarządzania, analityków z instytucji finansowych (banki, firmy ubezpieczeniowe, fundusze inwestycyjne) oraz indywidualnych podmiotów zainteresowanych działalnością inwestycyjną.
Wycenialiśmy m.in. takie marki, jak MK Cafe, Saur Neptun Gdańsk, Diverse, Malma, Łączpol.