Decyzja o sprzedaży firmy może wynikać z różnych przesłanek. Czasami jest to rezultat zmiany strategii grupy kapitałowej, w wyniku czego pewne segmenty rynkowe nie mieszczą się już w obszarze działalności holdingu. Coraz częściej firmy są sprzedawane przez założycieli, którzy zamierzają odejść na zasłużoną emeryturę. O opcji sprzedaży można również mówić przy prywatyzacji usług komunalnych.
Sprzedaż firmy, zwłaszcza gdy jest to firma rodzinna tworzona od podstaw przez właściciela, jest trudnym procesem. Znalezienie dobrego kupca, który zapewni dalszy rozwój firmy, może stanowić duże wyzwanie. Wycena działalności, a następnie wynegocjowanie warunków transakcji wraz ze sformułowaniem umowy zabezpieczającej interesy sprzedającego wymaga specjalistycznej wiedzy.
Coraz częściej decyzje o sprzedaży firmy podejmują samorządy szukając w ten sposób możliwości optymalizacji usług publicznych czy też dodatkowych źródeł dochodów. Prywatyzacja podmiotu komunalnego to konieczność przejścia przez skomplikowane procedury prawne, poszukiwanie inwestora, wielostronne negocjacje, godzenie różnych interesów i oczekiwań.
Grupy kapitałowe poszukujące nabywców na spółki przeznaczone do sprzedaży, założyciele i właściciele spółek prywatnych, samorządy.